Monday, May 14, 2012

"Connection In Progress!!" (2)

...sambungan

Untuk menjalankan aktiviti ini, kita lakukan teknik pemodelan dengan menunjukkan terlebih dahulu bagaimana proses koneksi boleh berlaku. Langkah langkah yang perlu diambil adalah seperti berikut.

Panduan Umum Aktiviti Koneksi

Sebelum aktiviti dijalankan:

1.  Buku yang mempunyai jalan cerita yang mudah dipilih terlebih dahulu.

2.  Tajuk yang dipilih adalah tajuk yang dirasakan paling hampir dengan kanak kanak,
     seperti hobi atau minat mereka atau aktiviti yang biasa dilakukan mahupun tempat
     yang biasa dilawati (contoh untuk memulakan koneksi teks kepada diri sendiri).

3.  Ulang kaji buku tersebut dengan membacanya terlebih dahulu dan aktiviti koneksi dengan diri kita sendiri dilakukan. Apabila tiba di muka surat yang mempunyai kisah yang serupa pernah kita lalui, berhenti sejenak untuk fikirkan kembali peristiwa itu.

4.  Kemudian, peristiwa itu dibuat catatan di atas sticky note dan ditampal pada
     muka surat tersebut.

5.  Proses ini diulang pada setiap muka surat yang mempunyai kisah yang sama atau hampir sama kita lalui.

Sticky note yang pelbagai warna dan bentuk ini amat praktikal dalam mencatatkan segala perkara yang difikirkan supaya tidak mudah lupa.


Semasa aktiviti dijalankan:

1.  Sebelum memulakan apa apa sekalipun teknik, penerangan tentang matlamat aktiviti dan kepentingan skil membuat koneksi ini diterangkan terlebih dahulu.

2.  Skil membuat koneksi dijelaskan dengan lebih terperinci. Contoh cara mendapatkan skil mula ditunjukkan (seperti langkah yang seterusnya).

3.  Cerita yang dipilih dibacakan dengan kuat. Apabila tiba di muka surat yang telah kita tampalkan sticky note, berhenti. Proses berfikir (yang berlaku di minda kita) semasa melakukan aktiviti koneksi disebutkan dengan jelas kepada kanak kanak.

4.  Proses berfikir dengan sedar tentang apa yang minda kita sedang fikirkan seperti aktiviti nombor 3 disebut metakognitif. Istilah ini turut diterangkan kepada kanak-kanak.

5.  Apakah yang boleh membantu kita supaya aktiviti koneksi itu berjalan lancar? Soalan atau ayat ayat prompt digunakan dan ditunjukkan penggunaannya kepada kanak-kanak.


6.  Sejurus soalan atau ayat prompt digunakan, jawapan diberikan berdasarkan catatan kita pada sticky note tersebut.

7.  Bagaimana kita boleh memberikan jawapan tersebut? Di sini, kita boleh terangkan apa itu skemata dan bagaimana ia berfungsi dalam membantu aktiviti koneksi kita.
Tip 

Kita tidak perlu rasa gusar memperkenalkan istilah yang dirasakan canggih atau sukar kepada kanak kanak. Seperti apa yang selalu dikatakan orang, 'jangan memandang rendah kebolehan kanak kanak'.

Sebaliknya, istilah ini hendaklah selalu diulang sebut supaya mereka jelas lagi ingat dan sedar akan kepentingannya mengetahui istilah ini.

Di dalam aktiviti ini, dua istilah sukar yang diperkenalkan adalah metakognitif dan skemata. 

Kita boleh memperkenalkan istilah baru ini pada hari sebelum aktiviti koneksi ini dilakukan bagi memudahkan lagi kefahaman mereka

(kedua dua istilah ini diperjelaskan dengan lebih lanjut di dalam entri bertajuk Metakognitif? Skemata? Apakah itu?).

Persoalan yang seterusnya,

Apakah prompt yang boleh digunakan?

Apakah contoh skrip aktiviti koneksi menggunakan buku bergambar tanpa perkataan yang boleh diberikan?

bersambung...
  • Stumble This
  • Fav This With Technorati
  • Add To Del.icio.us
  • Digg This
  • Add To Facebook
  • Add To Yahoo

0 comments:

Post a Comment