Kefahaman dan keupayaan menarik minat membaca dapat terhasil melalui aktiviti koneksi (seperti yang telah dibincangkan sebelum ini). Selain itu, koneksi yang dilakukan juga berfungsi dalam membantu kanak kanak memahami material bacaan yang kadang kala mungkin mengelirukan ataupun bacaan yang sedikit mencabar.
Bagaimanakah hal ini boleh berlaku?
Ini kerana koneksi mendorong kanak kanak untuk menyoal dirinya sendiri untuk mencari persamaan dalam cerita yang lazim ditemui atau yang tidak pernah dibaca sebelum ini.
Masalah kanak kanak yang kurang gemar membaca salah satu puncanya ialah membaca kelihatan satu aktiviti pasif selain daripada bahan bacaan yang sukar serta tidak lazim ditemui. Namun, ia boleh menjadi aktif sekiranya kanak kanak dapat menyelami atau melibatkan diri secara langsung di dalam material yang dibaca.
Ini dapat dilakukan dengan mengadakan hubungkait antara
- teks dan diri sendiri
- teks dan teks
- teks dan dunia
Hubungan Antara Teks dan Diri Sendiri
![]() |
Membuat hubung kait daripada teks kepada diri sendiri |
Contoh koneksi jenis ini ialah, "Cerita ini mengingatkan saya kepada piknik keluarga di tepi pantai tahun lalu".
Hubungan Antara Teks dan Teks
![]() |
Membuat hubung kait dari teks kepada teks lain yang lain |
Koneksi antara teks dan teks pula bermaksud kanak kanak akan cuba mengaitkan cerita yang sedang dibaca dengan cerita yang pernah dibaca sebelum ini. Ini bermakna, mereka akan cuba mengaitkan karakter, latar dan peristiwa di dalam cerita yang sedang dibaca dengan yang pernah dibaca sebelum ini.
Contoh koneksi ini adalah seperti berikut, "Ciri ciri karakter ini sama dengan karakter dari buku yang pernah saya baca sebelum ini".
Hubungan Antara Teks dan Dunia
![]() |
Menmbuat hubung kait dari teks kepada dunia. |
Koneksi dengan dunia bermaksud hubungkait dilakukan antara teks dan dunia luar, iaitu tidak lagi terbatas pada pengalaman dan pengetahuan sedia ada dalam diri. Dunia luar yang dimaksudkan adalah segala peristiwa, sejarah, pengalaman orang lain yang dapat diketahui melalui televisyen, internet, filem, kartun, suratkhabar, majalah dan sebagainya.
Perbezaan antara koneksi diri sendiri dan dunia adalah koneksi diri sendiri tertumpu kepada diri sendiri sahaja manakala dunia pula melibatkan aspek yang lebih meluas dan melibatkan orang luar.
Contoh koneksi teks dan dunia ialah, "Saya pernah menonton rancangan tentang situasi yang sama di dalam buku ini".
Dengan aktiviti ini, minda kanak kanak secara tidak sedar akan menjadi lebih aktif kerana fokus tertumpu dalam memahami teks dengan mencari koneksi yang berkaitan. Bukan itu sahaja, cerita yang dibaca akan menjadi lebih mudah diingati.
Bagaimanakah mengajarkan atau menggunakan strategi koneksi ini dengan menggunakan buku bergambar tanpa perkataan? Akan dibincangkan dalam entri lain "Connection In Progress!!"
0 comments:
Post a Comment