Thursday, February 2, 2012

Pekembangan Awal Literasi

Apabila kita membicarakan isu berkaitan perkembangan awal literasi, kita cenderung merujuk kepada penguasaan membaca kanak kanak di peringkat awal. Hakikatnya, perkembangan literasi tidak tertumpu hanya kepada perkembangan kemahiran membaca, malah melibatkan pelbagai kemahiran lain yang sama penting.

Antara kemahiran tersebut ialah:
  • kemahiran bahasa lisan
  • kemahiran menyoal dan menjawab dan
  • kemahiran berfikir secara kritikal.
Buku Bergambar Tanpa Perkataan Vs. Dengan Perkataan

Buku bergambar adalah buku yang mengandungi kisah yang diceritakan melalui ayat ayat dan ilustrasi. Ilustrasi yang dihasilkan dapat meningkatkan lagi pemahaman pembacanya.

Sebuah buku bergambar yang paling baik adalah buku yang seimbang peranan ayat ayat dan ilustrasinya dalam menyampaikan jalan cerita dan kefahaman. Ini bermakna, tanpa ilustrasi, jalan cerita mungkin akan menjadi kurang sempurna.

Ilustrasi membantu pemahaman jalan cerita.

Kebiasaannya, apabila kanak kanak membaca buku cerita bergambar, tumpuan diberikan kepada proses pembacaan. Tidak dapat dinafikan, kadang kala, proses pemahaman diabaikan secara tidak sengaja. Ini gara gara terlalu fokus kepada kelancaran membaca.

Apabila fokus diberikan kepada kelancaran membaca, masalah akan timbul pada sesetengah kanak kanak terutamanya mereka yang sememangnya baru belajar membaca, mempunyai masalah disleksia dan sebagainya.

Aktiviti membaca yang sepatutnya seronok bertukar menjadi sesuatu yang tidak disukai kerana otak telah terakam secara automatik bahawa membaca itu sukar. Tambahan pula, jika buku pertama yang diperkenalkan pula terlalu panjang teksnya atau tahap kesusahan tidak bersesuaian dengan kemampuan, ini mengundang frustration pada kanak kanak.

Oleh itu, buku bergambar tanpa perkataan atau wordless picture book dikatakan amat bersesuaian dalam membantu perkembangan awal literasi kanak kanak terutamanya mereka yang di awal usia dan mengalami masalah membaca.

Wordless picture book: penceritaan melalui gambar sahaja.

Tanpa teks, kanak kanak bebas menceritakan kembali pemahaman mereka dan ini merangsang kemahiran lisan mereka. Di samping itu, soalan soalan yang diajukan dapat menguatkan lagi skil menjawab soalan di samping kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif.

Namun begitu, penggunaan buku ini hendaklah disesuaikan mengikut tahap umur dan kemampuan. Sebagai contoh, buku yang bertajuk Is It Larger Is It Smaller dari Hana Toban boleh digunakan sebagai permulaan.

Buku konsep ini tidak mempunyai perkataan sebaliknya bergantung sepenuhnya kepada foto foto untuk memperkenalkan konsep besar dan kecil. Bukan sahaja memahami konsep, malah kanak kanak dapat menambah kosa kata baru dalam kamus minda mereka iaitu perkataan besar dan kecil.


Buku konsep tanpa perkataan.

Namun demikian, ini tidak bermakna buku bergambar tidak bagus untuk kanak kanak, tetapi adalah lebih sempurna jika proses pengenalan pendidikan awal literasi itu dilakukan berperingkat dan dimulakan dengan sesuatu yang lebih mudah lagi menarik.

  • Stumble This
  • Fav This With Technorati
  • Add To Del.icio.us
  • Digg This
  • Add To Facebook
  • Add To Yahoo

0 comments:

Post a Comment