Monday, May 7, 2012

"Connection In Progress!!" (1)

Aktiviti membaca tidak akan lagi kelihatan pasif apabila kita menjadikan membaca seperti berfikir.

Apabila kita berfikir, secara automatiknya ia menjadi satu proses yang aktif. Untuk itu, mengadakan koneksi antara buku yang dibaca dengan diri sendiri, buku lain yang pernah dibaca dan dengan isu dunia amatlah digalakkan.

Koneksi ini perlulah diajar secara eksplisit bagi memastikan kanak kanak dapat memahami dan mempraktikkannya.

Ketiga tiga jenis koneksi ini bolehlah diajar mengikut turutan, iaitu dimulakan dengan koneksi dengan diri sendiri dahulu.

Ini kerana, kanak kanak akan lebih mudah mengaktifkan prior knowledge mereka yang berkisar diri mereka sendiri.

Koneksi yang kedua adalah dengan buku atau teks lain yang pernah dibaca sebelum ini.

Semakin lama, semakin banyak buku atau bahan yang didedahkan dan dibaca oleh kanak kanak. Dengan ini, mereka dapat membuat kaitan antara satu buku ke buku yang lain.

Seterusnya ialah koneksi dengan dunia. Koneksi ini adalah koneksi yang sukar untuk kanak kanak lakukan.

Kemampuan untuk menghubungkaitkan apa yang sedang dibaca dengan konsep yang lebih besar iaitu mencantum 'cebisan cebisan' informasi berkaitan dunia luar dengan bahan yang sedang dibaca menuntut kemahiran berfikir secara kritikal.

Namun, ini tidak bermakna kita boleh menjangka jangka kemampuan mereka membuat interpretasi dan koneksi mereka sendiri.

Walaupun kelihatan sukar sesuatu buku itu untuk seseorang kanak kanak, namun skil koneksi dapat membantu mereka menghadam buku itu sehingga tamat.

Aktiviti koneksi ini sebenarnya boleh merangsang kemahiran berfikir konseptual kanak kanak kerana ia menuntut mereka mengesan corak persamaan, memikirkan sesuatu hubungkait.

Meskipun hubungkait tersebut kelihatan tiada kaitan secara dasarnya, namun aktiviti ini berupaya melatih kanak kanak untuk mencari dan mengemukakan hubung kait dan isu yang mendasari perhubungan tersebut.

bersambung...

  • Stumble This
  • Fav This With Technorati
  • Add To Del.icio.us
  • Digg This
  • Add To Facebook
  • Add To Yahoo

0 comments:

Post a Comment