Wednesday, May 9, 2012

Metakognitif? Skemata? Apakah itu? (1)

Semua perkara atau aktiviti yang kita lakukan sehari hari menuntut penggunaan daya pemikiran kita. Namun, sejauh manakah kita sedar cara pemikiran kita dan bagaimana kita menguruskannya?

Adakah kita sedar bagaimana kita berfikir dalam sesuatu keadaan?


Metakognitif

Metakognitif ialah satu tahap kognitif yang membolehkan seseorang individu itu merenung dan memikirkan kembali proses kognitif yang berlangsung di mindanya dan mempunyai kawalan secara sedar serta dapat mengawasi proses kognitif itu.

Dalam kata mudah, metakognitif ialah
  • kesedaran berfikir 
  • tentang apa yang diketahui dan 
  • apa yang tidak diketahui.
Sebagai contoh, seorang pelajar universiti mempunyai banyak tugasan dan projek yang perlu dilakukan. Setiap kerja tersebut mempunyai tarikh akhir yang perlu diingati dan tidak dilanggar. Pada masa yang sama, beliau mempunyai tugas tugas persatuan yang perlu dilaksanakan.

Pelajar tersebut sedar bahawa mengikut pengalaman lalu, beliau tidak mampu mengingati kesemua kerja dan tarikh yang diberi. Ini mengakibatkan beliau gagal menyiapkan semua kerja tepat pada waktunya.

Beliau pun berfikir dan bertanya pada diri sendiri, apakah langkah yang boleh dilakukan bagi mengatasi masalah ini?

Maka, keputusan yang diambil adalah mencatat kesemua kerja dan tarikh tersebut di atas sticky note yang dilekatkan di dinding meja studinya. Apabila siap satu tugas, maka sticky note itu dibuang satu persatu.

Semasa melakukan tugasan, beliau menilai keadaan semasa. Didapati catatan di sticky note yang ditampal tidak membantu beliau secara maksima.

Maka, beliau telah mengklasifikasikan tugasan tersebut mengikut prioriti dan tahap kesukaran. Kini, sticky notes tersebut menjadi lebih teratur. Selepas itu, barulah segalanya berjalan lancar dan amat baik. 

Penggunaan sticky notes sebagai reminder pelajar universiti tersebut.


Ini menunjukkan:
  • Pelajar tersebut sedar tahap metakognitif tentang kapasiti memorinya untuk mengingati semua perkara serentak.
  • Pelajar itu menggunakan skil metakognitif dengan berfikir bagaimana mahu mengatasinya lalu membuat pelan tindakan.
  • Pelajar itu menggunakan skil metakognitifnya dengan menganalisa kembali pelan tindakannya. Penambah baikan telah dilakukan selepas itu.

Kesedaran tentang cara atau proses pemikiran yang berlaku ini amat baik didedahkan kepada kanak kanak pada peringkat awal.

Memahami bagaimana minda mereka berfungsi penting dalam membantu proses pembelajaran mereka.

Ini kerana mereka akan menjadi lebih cekap dalam menguruskan setiap perkara sebagai contoh mengulangkaji pelajaran dan dapat membantu mereka lebih fokus dalam melaksanakan kerja itu.

Apabila mereka cekap menguruskan pemikiran mereka sendiri, mereka akan menjadi bijak dalam mengatur strategi dan langkah dalam menyelesaikan sesuatu aktiviti dan masalah.

Persoalannya, bagaimana mungkin kita dapat memperkenalkan konsep metakognitif ini dengan lebih bahasa lebih mudah kepada kanak kanak?


bersambung...


  • Stumble This
  • Fav This With Technorati
  • Add To Del.icio.us
  • Digg This
  • Add To Facebook
  • Add To Yahoo

0 comments:

Post a Comment