Wednesday, February 8, 2012

Menariknya Membaca Buku Tanpa Perkataan! (2)

...sambungan

Otak Kanan dan Otak Kiri


Apabila berlangsungnya sesi soal jawab antara pencerita (ibu bapa atau guru) dan kanak kanak, kita sebenarnya telah merangsang skil berfikir secara kritikal. Ini adalah kerana untuk memahami jalan cerita atau maksud sebenar penulis, kanak kanak perlu mentafsir dan menganalisa setiap gambar dengan teliti.

Ini bermakna, kita bukan sahaja merangsang kanak kanak untuk menggunakan otak kiri mereka tetapi turut mengaktifkan otak kanan melalui skil pemikiran visual mereka. Bukan itu sahaja, kita juga menggalakkan mereka untuk menjadi lebih kreatif dengan mengaktifkan otak kanan mereka.



Menggabungjalin fungsi kedua dua belah otak (gambar hiasan)


Mempelbagaikan Cara Membaca Di Rumah

Terdapat banyak cara yang boleh digunakan dalam menggunakan buku tanpa perkataan. Ini bergantung kepada umur kanak kanak, keupayaan minda, objektif yang dicapai, persekitaran dan masa.

Antara kaedah membaca yang boleh dijalankan antara ibu bapa dan anak anak:

Cerita waktu tidur Ibu bapa menggunakan ruang masa sebelum tidur untuk menceritakan kisah yang terdapat di dalam buku yang dipilih. Cara ini memerlukan kreativiti ibu bapa 100% untuk mengintepretasikan gambar gambar. Ini kerana mereka bertindak sebagai tukang cerita dari mula sehingga habis.



Bercerita sebelum tidur menggunakan buku tanpa perkataan.


Namun, sekali sekala, boleh lontarkan soalan mudah kepada si anak. Jika ada soalan yang diajukan anak, ibu bapa boleh menjawabnya terus atau bertindak dengan bertanyakan kembali.

Selain itu, ibu bapa juga boleh berkongsi tugas bercerita dengan anak melalui bertukar giliran bercerita. Selain dapat membantu perkembangan pertuturan, ini juga masa sesuai untuk mengukuhkan hubungan antara ibu bapa dan si anak.


Bacaan terbimbing Dalam cara ini, ibu bapa akan membantu anak anak dalam proses membaca. Selain membimbing mereka membaca dengan lancar dan memahami jalan cerita, ibu bapa akan turut membantu mereka dalam mengaplikasikan strategi membaca. Antara bantuan dan strategi itu ialah kiu konteks, klu literal, ramalan, pengetahuan latar, prompt, menanyakan soalan, .

Walaupun bacaan ini sering digunakan untuk anak anak di peringkat pra-sekolah, sebenarnya kita bebas untuk mengubah suai strategi mengikut keperluan anak anak tidak kira umur mereka. Ini kerana, setiap buku adalah berbeza dan semakin sukar sesebuah buku itu, semakin banyak strategi perlu digunakan atau strategi baru hendaklah dipelajari.

Bacaan ini amat penting kerana melalui pengalaman ini, mereka akan dapat mengaplikasikannya apabila membaca buku yang lebih sukar dan ketika mereka membaca buku secara sendirian atau bebas.


Bacaan bebas/ sendirian Bacaan ini merupakan saat di mana anak anak tidak lagi perlukan bimbingan ibu bapa. Mereka sudah berupaya menggunakan strategi dan teknik membaca yang telah dilatih sebelum ini.

Walaupun demikian, ibu bapa masih lagi boleh menjalankan pelbagai aktiviti melalui pertandingan atau persebahan bercerita, catatan di buku log atau blog, buku skrap, sesi refleksi bersama ibu bapa, penggunaan sticky notes dan bermacam macam lagi aktiviti yang menarik untuk menguji kefahaman mereka terhadap buku yang telah dibaca.



Kebolehan membaca secara sendirian tanpa bantuan merupakan gol yang ingin dicapai (gambar hiasan).

Cara Membaca Bersama Shasha

Memandangkan ini adalah kali pertama Shasha membaca buku bergambar tanpa perkataan, cara bacaan terbimbing telah dipilih dengan diberikan bantuan atau support secara maksimum. Lebih lebih lagi, faktor umur Shasha juga diambil kira.

Sebelum buku bertajuk Rainstorm itu dipilih, Shasha terlebih dahulu diberi dua pilihan tajuk buku yang berbeza tetapi tahap kesusahannya hampir sama.


bersambung...

  • Stumble This
  • Fav This With Technorati
  • Add To Del.icio.us
  • Digg This
  • Add To Facebook
  • Add To Yahoo

0 comments:

Post a Comment