Friday, February 10, 2012

Seni Bertanya Melalui Buku Bergambar Tanpa Perkataan (1)

Taxanomy Bloom

Sehingga kini, ramai guru guru di seluruh dunia tidak kira daripada peringkat pra-sekolah hinggalah ke universiti menggunapakai Taxanomy Bloom (TB). TB ini digunakan dari membina rangka kursus/mata pelajaran, menetapkan objektif pembelajaran sehinggalah dalam menentukan jenis jenis soalan dalam peperiksaan bersama sama.

Ini adalah kerana 6 tahap yang berbeza terdapat dalam TB dapat dijadikan panduan dalam menguji sejauh mana kefahaman pelajar dan kemahiran berfikir mereka. 6 tahap atau klasifikasi tersebut menunjukkan keupayaan berfikir seseorang individu itu adalah dalam:


Mencipta (Kemahiran berfikir tinggi)

Menilai (Kemahiran berfikir tinggi)

Menganalisa (Kemahiran berfikir tinggi)

Mengaplikasikan

Memahami

Mengingati


Seperti mana yang telah dibincangkan sebelum ini, banyak soalan soalan yang boleh dilontarkan kepada anak dalam membantu dan merangsang mereka menggunakan buku bergambar tanpa perkataan.

Untuk itu, ibu bapa boleh juga melontarkan soalan berpandukan 6 klasifikasi ini dalam menjalankan aktiviti membaca buku bergambar tanpa perkataan dan aktiviti aktiviti lain berdasarkan buku tersebut.

Apakah contoh contoh soalan berdasarkan 6 klasifikasi Taxanomy Bloom?


bersambung...
  • Stumble This
  • Fav This With Technorati
  • Add To Del.icio.us
  • Digg This
  • Add To Facebook
  • Add To Yahoo

0 comments:

Post a Comment