Tuesday, April 10, 2012

Aktiviti "Warm Up" (1)

Sememangnya, buku bergambar tanpa perkataan adalah buku yang sedikit asing dalam masyarakat kita hari ini. Faktor ia bukan sebahagian daripada komponen pendidikan menjadikan buku ini kurang popular di kalangan masyarakat kita baik di sekolah mahupun di rumah.

Tambahan pula, tiada syarikat penerbitan buku tempatan yang menerbitkan buku seumpama ini menjadikan buku yang lebih popular di negara Barat ini jarang diguna pakai di sini.

Menghilangkan Rasa Janggal 

"Mari kita baca buku ini sama sama?" ajakan dari seorang ibu kepada anaknya yang berusia 7 tahun.

Teruja, lalu terus menyelak halaman pertama buku dicadangkan ibunya, "Ibu, macam mana kakak mahu baca ini, langsung tiada perkataan!"


"Haa...inilah istimewanya buku ini. Walaupun tiada tulisan, tetapi kita masih boleh baca dengan seronoknya," si ibu memberi penjelasan.


"Alah, tak mahulah. Kakak tak pandai," jawab si anak.


"Tidak mengapa, kita boleh baca sama sama. Ibu boleh bimbing kakak macam mana mahu baca buku ini," terang si ibu.

Situasi begini boleh berlaku kepada siapa siapa sahaja. Bukan semua kanak kanak akan teruja apabila melihat buku bergambar tanpa perkataan lebih lebih lagi jika mereka tidak biasa dengannya. Tambahan pula, buku bergambar pertama yang diperkenalkan terlalu berat atau tidak memenuhi citarasa dan minat mereka.

Usah khuatir!

Kita boleh lakukan aktiviti "warm up" sebelum memperkenalkan buku bergambar tanpa perkataan buat pertama kalinya.


Iklan Bergambar

Ya. Aktiviti "warm up" yang dimaksudkan di sini adalah dengan mengadakan aktiviti pra-membaca dengan menggunakan gambar daripada iklan. Banyak syarikat telah menggunakan ruangan seperti papan tanda perniagaan, surat khabar, majalah, internet, poster dan sebagainya untuk mengiklankan produk atau servis mereka.

Semestinya, syarikat syarikat ini akan mengggunakan ruangan iklan yang diperuntukkan sehabis baik mungkin bagi memastikan mesej yang ingin disampaikan dapat difahami orang ramai. Oleh itu, pelbagai idea yang menarik, jalan cerita dan elemen diguna pakai dalam iklan tersebut termasuklah penggunaan gambar.

Kebiasaannya, gambar yang menjadi pilihan utama kerana ia lebih cepat lagi mudah menarik perhatian orang ramai berbanding perkataan. Tambahan pula, hanya dengan sebuah gambar, mesej lebih jelas disampaikan lagi menyakinkan orang ramai. Maka, kita boleh menggunakan gambar melalui iklan ini sebagai bahan aktiviti "warm up" kita.

Dari Mana Boleh Kita Dapatkan Iklan Bergambar Ini?

Kita boleh gunting, atau fotokopi iklan bergambar ini daripada surat khabar, majalah, poster atau flyer, internet mahupun menangkap gambar sendiri dari mana mana papan iklan yang dijumpai di tepi jalan, di perhentian bas.

Contoh iklan bergambar yang bersifat abstrak yang ditangkap dari dalam komuter sebuah bandar di Australia.


Selain itu, kita juga boleh menggunakan gambar gambar daripada koleksi album kita sendiri seperti gambar aksi aksi lucu, gambar seseuatu kejadian, gambar aksi haiwan peliharaan, gambar pemandangan dan apa apa sahaja yang boleh membawa makna.

 Contoh gambar yang dirakam sendiri. Pelbagai soalan dan cerita boleh diwujudkan hanya melalui sekeping gambar ini sahaja.




Penggunaan poskad, setem, gambar di atas sesetengah kover buku catatan, "screen shot" dari sesebuah filem atau drama dan apa apa sahaja gambar yang dijumpai yang dirasakan sesuai boleh diguna pakai.


Apakah Kriteria Iklan Bergambar yang Boleh Digunakan?

Seperti biasa, ia terpulang kepada objektif, umur kanak kanak dan minat mereka.

Di samping itu, kita juga boleh menetapkan konsep atau nilai yang ingin diterapkan dengan memilih gambar yang tepat. Sebagai contoh,

Adakah kita mahu menyemaikan nilai nilai murni?
Adakah kita mahu mengetengahkan kepentingan menjaga kebersihan?
Adakah kita mahu menarik perhatian dan menghiburkan mereka dengan memaparkan gambar yang lucu? Adakah kita mahu mencungkil kreativiti mereka dengan memaparkan gambar abstrak yang mempunyai makna yang mendalam?
   
Iklan yang dipilih hendaklah menggunakan gambar tanpa perkataan ataupun yang mempunyai tulisan secara minimum.

bersambung....




  • Stumble This
  • Fav This With Technorati
  • Add To Del.icio.us
  • Digg This
  • Add To Facebook
  • Add To Yahoo

0 comments:

Post a Comment